התינוק לא ישן: מדוע זה קורה וכיצד נפעל?

תינוק שאינו ישן טוב לא רק מפריע לעצמו, אלא משפיע לרעה על כל הנוכחים בבית – פוגע בשגרה, בזמן האיכות של ההורים ובאופן כללי מצריך לעשות מאמץ (מצד ההורים) על מנת לחזור לאיפוס – שלו ושלהם. עם זאת, לפני שרצים להבין איזו שיטה עוזרת ומה יש לעשות, חשוב להבין מהיכן הבעיה נובעת, ולו על מנת לדעת מה לא לעשות ולהבין עד כמה חשוב לסייע לו לישון שינה טובה ובריאה.

תינוק לא ישן

הסיבה שמאחורי הקושי

נתחיל עם מעט רקע: בבטן, התינוק ישן כל הזמן שנת חלום, וברגע הלידה אופן השינה משתנה, שנת החלום עוברת מ100% ל50% ואט אט ממשיכה לפחות, עובדה שמסבירה מדוע בהתחלה התינוקות ישנים נהדר ולאחר מכן פחות. מה מפריע לתינוק להיכנס לשנת חלום, או לחלופין לקום ישר לאחר מחזור שינה אחד? ובכן ניתן למצוא לכך לא מעט סיבות, ואכן כאשר עוברים ייעוץ שינה נחשפים לסיבות הבאות: מכאובים (שיניים, גזים, בעיות נשימה, אוזניים..), מצב רגשי (ולו בשל חרדה להיפרד מההורה שאותו הוא רואה בשלב זה כחלק אינטגרלי ממנו) ואף התנהגות ההורים, כאשר פה ראוי לציין שלמרות שאנו רוצים את הטוב ביותר עבורם, אנו לא פעם עושים ההיפך – מפריעים.

תלות לצד בלבול

ציינו שגם אנו ההורים עשויים להוסיף קושי, ועל כן נסביר. כאשר הורה ממהר להרים את הילד הבוכה, הוא בעצם מפריע לו ללמוד שהוא יכול לחזור לישון בכוחות עצמו, ובכך יוצר אצלו תלות. כמו כן, כאשר ההורה משנה בכול פעם שיטה, הוא מבלבל את התינוק – הוא פוגם ביעילות ההרדמה ואף בהישגים שהושגו עד לאותה נקודה. מה עושים? מקבלים החלטה שמטפלים בבעיה, בודקים כמה שיטות ומקבלים ייעוץ אישי צמוד.

טיפים כלליים

יש תינוק שישן נהדר בלילה, אך במשך היום מתקשה לעבור את מחסום העשרים דקות, יש תינוק שישן ביום אך קם בכל שעה עגולה בלילה, יש תינוקות שנרדמים רק עם הנקה, יש תינוקות שמתקשים לישון הן בשעות היום והן בשעות הלילה והרשימה ממשיכה. כל תינוק הנו יצור מיוחד עם בעיות שינה מעט שונות, אם כי הדפוס הכללי מוכר, ועל כן יש מגוון טיפים שרצוי להיעזר בהם. להלן כמה מהם:

  • הקפידו על טקס שינה מסוים עבור הרדמות במהלך היום ועל טקס שינה אחר עבור הירדמות במהלך הלילה.
  • הקפידו להחשיך במעט את החדר במהלך היום ובאופן יותר מוחלט במהלך הלילה.
  • הקפידו על טקס התעוררות, כך שהתינוק יבין שעתה קמים ולא חוזרים לישון (וההיפך).
  • הפרידו ככול האפשר בין האכלה לשינה.
  • בנו סדר יום ואם ניתן לצאת החוצה לטיול קליל שלבו זאת.
  • תנסו להקפיד על התנהלות קבועה ללא הסחות וניסויים חדשים – התינוק הרך זקוק לשגרה וכל שינוי עשוי לבלבל וליצור אצלו ציפייה – אם להרמה, אם להנקה וכדומה.

טיפים נקודתיים

עד כה ציינו טיפים כלליים, אך גם ישנם טיפים יותר ספציפיים. כך למשל אם התינוק מקיץ בבוקר מוקדם מהרצוי, יש להיות מוכנים לשניים או שלושה "ימי מלחמה" בהם אתם לא תוותרו, אלא תחזירו אותו לישון, מתוך מטרה שישלים עוד חצי שעת שינה מלאה. אם התינוק מתקשה במשך היום לישון יותר מעשרים דקות, היעזרו בשמיכת עיטוף והרדימו אותו על הידיים. רק לאחר שהוא שקוע בשינה עמוקה (כעבור עשרים דקות) העבירו אותו למיטה.

חוזרים לישון

כיום יותר מתמיד ניתן למצוא מגוון פורומים, לצד שיטות יעילות ויועצים אישיים, ואף ניתן לקבל החזר על ההוצאה אצל חלק מקופות החולים (למשל בכללית מקבלים החזר כל עוד לתינוק טרם מלאו 6 חודשים). מכאן שאין לחכות שהילד יגדל, אלא יש להשיג איכות חיים כמה שיותר מוקדם – יש להיעזר בשיטות השונות ופשוט לחזור לישון טוב.